[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 7 - ( 12-1402 ) ::
جلد 2 شماره 7 صفحات 108-87 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش طراحی مبتنی بر علوم شناختی طراحی
بابک امرایی
چکیده:   (116 مشاهده)
آموزش طراحی و هنر یکی از سخت‌ترین انواع آموزش است، زیرا از یک سو این رشته‌ها مفاهیم مرکبی‌اند که به‌شدت وابسته به زمینۀ اجتماعی ـ فرهنگی حرفۀ خود هستند و به همین دلیل پیوسته در فرگشت و دگرگونی‌اند و از دیگر سو در این رشته‌ها قرار نیست بسته‌های اطلاعاتی یا شیوه‌نامه‌های استانداردی برای عمل به فراگیران آموزش داده شود، بلکه بیش از هر چیزی مأموریت، آموزش طراحی پرورش توانایی‌های ذهنی پیچیدۀ به‌اصطلاح شهودی، انتقال بینش‌های حرفه‌ای ـ فرهنگی و مهارت‌های ظریف ذهنی ـ جسمی است. به همین دلیل آموزش طراحی و هنر بسیار دشوار است. هر آموزشی مبتنی بر یک شناخت بنیادی از فعالیت یا حرفۀ مورد نظر است. اگر شناخت بنیادی درست نباشد، آموزش با بازدهی بسیار پایین، تنها به اتلاف وقت فراگیر، اغتشاش ذهنی او و فرسایش آموزگار منجر خواهد شد. این آسیبی است که در قریب به یک قرن آموزش دانشگاهی و مدرن رشته‌های طراحی و هنر روی داده است. این در حالی است که در سال‌های اخیر به‌واسطۀ مطالعات روش‌شناسی طراحی و به‌ویژه گرایش مطالعات علوم شناختی طراحی، درک بسیار متفاوت و شکوفایی از طراحی حاصل شده است، اما این شناخت تازه، مبنای آموزش نبوده است. زیرا هنوز برای آموزش طراحی چهارچوب‌بندی نشده است. از این رو، پرسش این پژوهش این است که از دیدگاه علوم شناختی طراحی یک مدل بنیادی شناخت طراحی برای آموزش طراحی شامل چه ارکان شناختی‌ای است؟ برای یافتن پاسخ، یک مرور نظام‌مند اکتشافی در ادبیات علوم شناختی طراحی انجام شده است. سپس با تمرکز بر دو مفهوم اساسی، یعنی اصل عملکرد اقتصادی مغز و تعریف شناختی از فرامفهوم خلاقیت، چهار مقولۀ کانونی در یک محور شناسایی و بحث شده‌اند که عبارتند از: 1. دریافت حسی، 2. حافظۀ فعال، 3. تفکر قیاسی و 4. تأمل در/ بر عمل.

 
واژه‌های کلیدی: طراحی، آموزش طراحی، علوم شناختی طراحی، تخصص طراحی.
متن کامل [PDF 900 kb]   (44 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/12/26 | پذیرش: 1402/12/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amraee B. Design education based on design cognition science. پژوهشنامه 2024; 2 (7) :87-108
URL: http://pazhouheshnameh.ir/article-1-141-fa.html

امرایی بابک. آموزش طراحی مبتنی بر علوم شناختی طراحی. پژوهشنامه فرهنگستان هنر. 1402; 2 (7) :87-108

URL: http://pazhouheshnameh.ir/article-1-141-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 7 - ( 12-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه فرهنگستان هنر Pazhouhesh Nameh-e Farhangestan-e Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645